Uporabniško ime:

Geslo:



Ste izgubili geslo?
Nova stranka?
  • Artikli: 1698
  • Skupin: 174
  • Zadetkov: 0
  • Cene v: EUR, SIT
Izberite jezik:
 Slovensko
 English
Košarica:
V košarici imate
0 artiklov
Iskanje:

Novice


< prikaži vse novice

DEC
04
2012
NOVO - CD Dekliškega zbora sv. Stanislava Sredi novembra 2012, ob prazniku sv. Stanislava, je izšel nov CD Dekliškega zbora sv. Stanislava pod vodstvom Helene Fojkar Zupančič z naslovom SONČNICA / SUNFLOWER (ZSS CD 007). Na CDju - za marsikoga zgoščenki - je predstavljen repertoarni lok zborovega dela v preteklih dveh sezonah – tri posebej za zbor napisane novitete, nekaj Gallusa, slovenske ljudske pesmi v izvirni in prirejeni obliki ter pop in gospel.

Zadnja in prednja stran CDja (Vir: sken CDja)
 

Sredi novembra 2012, ob prazniku sv. Stanislava, je izšel nov CD Dekliškega zbora (DePZ) sv. Stanislava pod vodstvom Helene Fojkar Zupančič z naslovom SONČNICA / SUNFLOWER (ZSS CD 007). Na CDju - za marsikoga zgoščenki - je predstavljen repertoarni lok zborovega dela v preteklih dveh sezonah – tri posebej za zbor napisane novitete, nekaj Gallusa, slovenske ljudske pesmi v izvirni in prirejeni obliki ter pop in gospel.

 
Prva notranja stran CDja (Vir: sken CDja)
 

Prvo skladbo CDja "Otrok s sončnico" (2011) na besedilo Srečka Kosovela za osemglasni zbor visokih glasov je Ambrož Čopi napisal za nastop Dekliškega zbora sv. Stanislava na netekmovalnem koncertu "2011 LET THE PEOPLES SING", Salford (Manchester), Združeno kraljestvo, ki je bil 16. oktobra 2011. Ta nastop je bil rezultat zmagovalnega nastopa in zmage na prestižnem evroradijskem tekmovanju "Naj narodi pojo / Let the Peoples Sing" leta 2009 v norveškem Oslu. Skladbo "Otrok s sončnico" je pri skladatelju naročila zborovodkinja DePZ Sv. Stanislava Helena Fojkar Zupančič in udejanja skladateljev in dirigentkin pogled na možnosti zborovskega sestava za katerega je bila napisana. Pevke o skladbi pravijo, da je "tako svetla, otroška, dinamična, literarno in glasbeno tako iskrena in prepričljiva, da s(m)o jo z dekleti takoj vzljubile". Kot še dodajajo v besedilu, priloženem CDju: "Čeprav je za nas predstavljala velik izziv, smo jo vzele za svojo in zato po njej tudi poimenovale to zgoščenko".

Meje mogočega v zborovskem petju se trasirajo, postavljajo in premikajo  v sodelovanju kvalitetnih avtorjev in izvajalcev. Sicer so na novem CDju (najmanj) trije tour-de-force-i zborovskega petja, najmanj tri slovenske novitete so to. Fojkar Zupančičeva pri Čopiju in Močniku ni naročila tri skladbe, kjer bi se cedila mleko in med. Zato, ker avtorja poznata ta naš najboljši dekliški zbor ("Carmina Slovenica" pluje bolj v vodah glasbenega gledališča) - poznata tudi meje mogočega. Dotična avtorja sta sama tudi vrhunska zborovska dirigenta in razumeta, da zborovski zvok pač ni instrument s svojimi ne-omejitvami v primerjavi z vokalom.
Izzivi pa so v "Sončnici" - izzivi in dosežki, tako ustvarjalni, kot poustvarjalni. Vse, s čim skladba izziva poustvarjalčevo zmožnost - govorjeni parlato, izpisani zvočni grozdi ali sestavljeni polikordi, sprechgesang ali večglasne imitacije, glisandi enosmerni ali nasproti-gredoči - vse je dorečeno. Tu pevke dekliškega zbora in dirigentka Fojkar Zupančičeva predstavljajo kodeks idealnego premiernega posnetka skladbe. Tako in nič drugače! Za konec, naj me koklja brcne - so včasih rekli - če v zaključnem tercsekstakordu na F solistk ne slišim še višjeharmonskih tonov nad zapisanim akordom - in to ne samo enega ali dveh. Tako čistó zazvenijo dekleta.
 
Noviteto "Godec pred peklom" (2004, rev. 2011) je Damijan Močnik za DePZ sv. Stanislava napisal že pred leti, v letu 2011 pa jo je revidiral. Tauferjevo besedilo Močnika izzove, da napiše večplastno skladbo, ne eno: motivi te skladbe se pojavljajo deloma tudi v nekaj drugih Močnikovih derivatih iste skladbe. Pa to ni zapisano slabšalno: nekaj melodičnih vzorcev v skladbi je tako nalezljivih, da ne veš, ali si jih že bil kje prej slišal. Močnik - melodik? Da, tudi v tej prvini ga spoznavamo bolj in bolj.
Čeprav skladbo uvede zgodnjeveški Prudencijev latinski rek je ostalo besedilo pač slovensko. Ko zbor poje latinsko je petje choraliter, ko pa slovensko, je pač domače slovensko: skoraj ljudsko nastavljeno ali umetno-umetelno popoprano. Močnik upošteva besedilo onomatopoetsko: ko govori - igra duša na štiri na tri - se dejansko glasbena motivika ponovi trikrat, štirikrat; ko besedilo govori o kapljah, glasba kaplja v osminkah med prazne pavze, ko slišimo "brez duše se vzdigne", se seveda melodija vzdigne. Logično, efektno in prepričljivo!
 

S šestimi in pol minut trajanja je Damijan Močnik prispeval noviteto "Glas vpijočega / Vox clamantis" (2012) kot najdaljšo skladbo tega CD-ja. Pri vseh treh novitetah pričujočega CDja imamo "močna" besedila. In to besedila slovenskih (!) pesnikov in ne tujih! Kosovel, Taufer in tukaj Strmole. Strmole - who? Bivši dijak v Zavodu sv. Stanislava, sedaj profesor latinščine, rojen leta 1988, je prispeval "neo-makaronsko besedilo (iskanje rim med ljudskimi jeziki in klasično latinščino)". Rima slovenskega verza v jamskem trinajstercu (13 v krščanski mistiki predstavlja Kristusa na čelu dvanajstih apostolov) odzveni v latinsko besedo, npr.:

Naj vedno v mojem srcu tli ljubezni plamen! AMEN.
Močnik je skladbo posvetil "Predragi kolegici Heleni Fojkar Zupančič in Dekliškemu zboru sv. Stanislava za Europäischen Jugendchor Festival Basel, Switzerland, 2012" in jo zapisal za tri štiriglasne zbore visokih glasov s spremljavo tolkal, ki jih lahko igrajo pevke same. Prvi zbor izvaja besedilo v slovenščini, druga dva soponavljata kratke latinske dvozložne dostavke slovenskemu besedilu.
Če sta že besedilo in glasba za nekatere komplicirana (?), kaj pa izvedba sama? Seveda ne - za to poskrbijo predane izvajalke in dirigentka. Logično bi bilo, da bi take izvedbe privabile še druge (slovenske) zbore, ki bi to skladbo - ali drugi dve zgornji - lahko izvajali. Drugo so že - prvo in tretjo pa bomo še kar nekaj časa čakali v izvedbah drugih zborov. Pa saj je bilo podobno z F. Martinovo "Mašo za dva zbora". Koliko let je poteklo, odkar mu je ni iz predala potegnil Eric Erikson? In kdo je sedaj ne poje?
 
Kar se podpisanega tiče, bi se CD lahko s temi skladbami tudi zaključil. Same zase so dovolj povedne, da bi zaključile projekt. A zbor seveda nadaljuje s tremi (več)zbornimi ad aequales Gallusovimi moteti Dicut infantes Domino laudes (OG 79*) Pueri concinite (OG 74) in O beata Trinitas, te invocamus (OG 192). Sledi Janez Močnik s priredbo Ta stara božična pejsen, za katero pa bi lahko po novejših dognanjih zapisali, da ni samo "slovenska srednjeveška" ampak najmanj nemška božična iz 14. ali 15. stoletja "Der Tag der ist so freudenreich", če ne korenini celo v latinskem koralu "Dies est laeticiae".
 
Kolofon CDja (Vir: sken CDja)
 
Sledi preskok iz slovenske stare glasbe k latinski uglasbitvi "Tota pulchra es" iz Quatre motets sur des thèmes grégoriens, op. 10, kot jih je zapisal Maurice Duruflé.
Ljudsko pesem v prirejeni obliki nam na CDju predstavi Ambrož Čopi in njegova "Da hörä ta Ćanïnawa", št. 1 iz "Dve ljudski iz Rezije" ter Matija Tomc, nekdanji profesor v Zavodu sv. Stanislava, ki zazveni v priredbi "Zagorski zvonovi".
Malokrat pa slovenski zbori predstavijo neprirejeno slovensko ljudsko pesem. Aj zelena je vsa gora (posneta z okusnimi okraski-predložki v melodiji), Tri jetrve in Rozajanska citira s spremljavo citire (violine) in bunkule (violončela). Vse tri skladbe so izvedene z ljudskim nastavkom, urejeno, večkrat v dveh skupinah. To, kar poslušamo je skrbno sfrizirana, zborovska in zborna "Slovenska zemlja v pesmi in besedi". Urejena in poslušljiva!
Priredba skladbe Življenje je kot val zakoncev Žgur, kot jo je pripravil Tadej Kušar, je cuker slovenskega zborovskega popa. Vsaka swing-zamaknjena nota je tam, kjer jo občutljivo uho pričakuje: naj bo to v klavirju Blaža Jurjevčiča, na basu Jureta Brunška, na bobnih Andreasa de Reggi ali v zvokih deklet DePZ sv. Stanislava skupaj vodenih pod zanesljivo roko Helene Fojkar Zupančič. Včasih si ne moreš kaj da ne občuduješ, kako Fojkar Zupančičeva neproblematično menja glasbene stile. Dobro, na plošči je to lahko (?), a ko slišiš to v koncertnem sosledju, si ne moreš kaj, da ne bi zaploskal. Skače med novitetami sodobne avtorske glasbe, med renesanso, ljudsko tako-in-drugačno, med popom in gospelom, pristane vedno na nogah, kot mačka, ki jo vržeš v zrak, da nezmotljivo pristane trdno na tleh - na nogah.
"Sister Act Medley", kot ga je priredil Mac Huff in gospel "Praise His Holy Name!" izpod peresa Keith Hampton-a pa vedro zaključujeta ta skoraj 50 minutni CD.
 
CD oz. priložena knjižica je z častno izjemo Kosovelove "Otrok s sončnico" in Strmoletovega besedila "Glas vpijočega / Vox clamantis" žal brez objave besedil skladb in (angleških) prevodov. Sicer je drugo besedilo v knjižici dosledno zapisano v slovenščini in angleščini z nekaj minornimi lapsusi (npr. pri skladbi št. 13 "Rozajanska citira" - navedba spremljevalnih instrumentov). Izdajatelji zvočnih posnetkov pri nas prevečkrat pozabijo na nujo, potrebo, spodobnost - ne samo za tuje poslušalce ! - dodati besedila in prevode k skladbam. Če minimaliziramo potrebo: vsaj (vsa) slovenska besedila s prevodi bi bila lahko objavljena, in če še nadalje mini-minimiziramo: vsaj še besedilo in (angleški) prevod Tauferjevega besedila "Godec pred peklom". Sicer je pohvalna objava Strmoletovega kratkega eseja o nastanku njegove ad modum echo pesmi.
Oštevilčenje skladb na zadnji strani CDja je sicer malo preskočilo, morebitna dobra stvar v nesreči pa je, da se je to zgodilo okoli srečne številke 7.
 
DePZ sv. Stanislava je novi CD posnel novembra 2011 in v septembru 2012 v cerkvi sv. Stanislava v Zavodu sv. Stanislava v Ljubljani ter 21. oktobra 2012 v studiu Helidon v Ljubljani. Kot glasbeni producent ter izvajalec montaže in masteringa se podpisuje dr. Daniel Svenšek, tonska mojstra pa sta bila Aleksander Govekar in Drago Hribovšek. S strani farmacevtske družbe KRKA sofinancirani CD-projekt je fizično izdelal Racman d.o.o., izdal pa Zavod sv. Stanislava v Ljubljani. Oblikovno je CD vrhuski izdelek iz studia Medianova oz. Mateja Zupančiča.
CD si lahko nabavite pri izdajatelju in pri izbranih, še-preostalih dobrih prodajalcih fonogramov v Sloveniji.
 

Podpisani bi si sicer sedaj kot tretji CD navedenega sestava zaželel projektno ali avtorsko zasnovani CD. Saj je pričujoči - malo tega, nekaj onega - zanimiv za pestro paleto poslušalcev. Zakaj zbor ne bi posnel opusa tega ali onega skladatelja, cel CD novitet, posebej za njih napisane "Visoke pesmi", šel z ljudskimi priredbami od celine do celine, karkoli - samo da je enotno zaokroženo, glasbeno utemeljeno in zasnovano. Naredite to, punce, preden CD kot format - ugasne!

Pri posnetkih, za katerimi stoji Fojkarjeva, se moraš kar potruditi, da najdeš kaj, kar te zmoti. Kot da bi iskal kapljo v morju. Če že kaj najdeš, to ne zmoti celotne slike, ki ga tudi tokrat predstavlja impresivno kvalitetno izvajan in posnet CD, izvajalci od prvega do zadnjega spet blestijo. Zakaj pač ne bi - kot nedavni zmagovalci evropskega tekmovanja "Let the Peoples Sing"?
 
Zapisal Vito Primožič, glasbeni urednik založbe ASTRUM
* OG = Opera Galli
 
Powered by Cubecart | © 2005 Astrum | Vse pravice pridržane | www.lytee.com | www.dspot.si