Uporabniško ime:

Geslo:



Ste izgubili geslo?
Nova stranka?
  • Artikli: 1698
  • Skupin: 174
  • Zadetkov: 0
  • Cene v: EUR, SIT
Izberite jezik:
 Slovensko
 English
Košarica:
V košarici imate
0 artiklov
Iskanje:

Dogodki


< prikaži vse dogodke

FEB
27
2010
PRVA IZVEDBA - D. Močnik : MISSA SANCTI IACOBI V soboto, 27. februarja 2010 bo v Stockholmu (St Jacobs Kyrka; 15:00) St Jacobs Chamber Choir z Garyem Gradnom prvič izvedel Močnikovo Missa Sancti Iacobi za osemglasni mešani zbor s tolkali. Skladatelj je o novi skladbi zapisal: ...

"Moj skladateljski jezik v zadnjem desetletju v melodičnem smislu temelji na pridihu modalnosti, harmonsko pa se pne od preprostih terčnih in kvartnih sozvočij do zapletenih polikordov in politonalnosti. S pomočjo preizkušenih skladateljskih tehnik preteklosti (mikrokanoni, imitacije, inverzije, zrcalna harmonija...) v trdnem oblikovnem okviru iščem svoj zvočni izraz in izpovedujem svoj notranji jaz. Zelo pomembna se mi zdi vzpostavitev trikotnika skladatelj, izvajalec, poslušalec, saj je le v tem primeru mogoče, da zapisana glasba zaživi v vsej polnosti.

 

V skladbi MISSA ST. IACOBI za dva štiriglasna mešana zbora in dvoje tolkal (boben in triangel), sem lahko, ob zavedanju, da pišem za izvrsten zbor in čudovitega dirigenta, sprostil svojo ustvarjalno domišljijo. 

 

Mašo sestavlja običajnih pet stavkov: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus z Benedictusom in Agnus Dei.  Da bi bili posamezni stavki tudi glasbeno povezani med seboj, sem ob istih besedah ali mislih uporabil tudi podobno ali variirano glasbeno podobo (melodiko, harmonijo ali ritem). 

 

Vsak stavek ima svojstveno obliko. Tako Kyrie začnem z melizmatično obravnavo besede »eleison«, osrednji del je sestavljen iz energičnih vzklikov »Kyrie« v zanimivi poliritmiji  in umirjenih, mehko zvenečih akordov  ob besedi »Christe«. Na tem mestu je vstavljeno namišljeno zrcalo, saj se od tukaj prvi del skladbe odvije zrcalno nazaj, začenši s ponovitvijo vzklikov »Kyrie«, prek razgraditve melizmatičnih melodij na besedilo »eleison« do preprostega tritonskega motiva, s katerim se je prvi del maše začel. 

 

Gloria je zgrajena kot svojevrstna passacaglia ali chacona, saj eden od zborov ostinatno ponavlja osnovi motiv »gloria«,  nad njim pa se razgibano posreduje celotno besedilo mašnega dela.  V osrednjem delu se ob besedilu Agnus Dei že pojavijo glasbeni motivi, iz katerih bo zgrajen zadnji stavek maše.  

 

Uglasbitev besedila Creda, je zaradi dolžine in dramatičnosti predstavljal poseben izziv. Besedilo mi je nudilo veliko možnosti za izredno pestre ritmične vzorce. Kvartni harmoniji in polikordom sem kot kontrast postavil celotonsko harmonijo, ki s svojo lebdečo zvočnostjo čudovito ponazarja nestalno človeško naravo nasproti trdnosti Božjega oz. Boga. Zelo zanimivo je oblikovan osrednji del,  ko ženski glasovi obeh zborov opevajo rojstvo božjega sina,  moški glasovi pa hkrati  pripovedujejo dramatično zgodbo njegovega trpljenja in smrti.  Tako ni vzpostavljen samo glasbeni kontrapunkt, ampak tudi vsebinski in karakterni.  

 

Sanctus je plesno naravnan, s številnimi imitacijami, kanoni in odmevi, ki se razvijejo v radosten vzklik »hosana«. Benedictus zazveni v meditativnem vzdušju. Zaslutimo vzporednico z delom Creda »... et incarnatus est«. Vznemirjeni ritmični kanoni spet vzpostavijo dvojni karakter glasbe: nežnost rojstva in dramatičnost trpljenja. Ob koncu Benedictusa se ne ponovi, tako kot je običajno, samo Hosana, ampak kar cel drugi del Sanctusa od Pleni sunt caeli dalje.

 

V Agnus Dei lahko zaslišimo nekatere zvočne karakteristike vseh prejšnjih delov maše.  Tako kot v življenju vedno znova nihamo med zadovoljstvom in nezadovoljstvom, med žalostjo in veseljem, tako se osnovna tema enkrat pojavi durovsko, drugič pa molovsko obarvana. Maša se po vseh napetostih, dramatičnosti, nežnosti in vznemirjenjih konča na unisonu, tako kot se je začela. 

 

Tolkalna instrumenta sta obravnavana različno. Boben podčrtuje predvsem dramatične dele, ko ustvarja komplemetarno ritmično dopolnilo zboru. Triangel pa se oglasi ob intimnejših trenutkih in z jasnim, svetlim, zvončkljajočim zvokom soustvarja mistično ozračje. "

 
Damijan Močnik
 
Powered by Cubecart | © 2005 Astrum | Vse pravice pridržane | www.lytee.com | www.dspot.si